Milé čtenářky, milí čtenáři,

Vítám Vás při čtení úvodního článku nové série věnované tématu finančního řízení malých a středních firem. Již článek s tipy na úspěšně zvládnutí ekonomické krize navodil téma, na které se zaměříme. 

🎓 Caflou sérii "Moderní finanční řízení v malých a středních firmách" přináší Caflou, all–in–one manažerský systém, se kterým řídíte finance, projekty, týmy i vztahy se zákazníky na jednom místě a za dostupnou cenu.

Proč se vůbec finančnímu řízení věnovat? Již od pradávné historie lidé obchodovali se svými výrobky, nabízeli své služby a naopak od druhých je zase poptávali. Cílem bylo něco vydělat a mít prostředky na přežití. Ale ne každý to dokázal správně zvládnout, řekli bychom, že si to špatně spočítal a nevhodně načasoval. I když se svět za staletí změnil, základní logika práce s financemi zůstala stejná. A nezáleží vůbec na tom, jestli chceme řídit svoje soukromé finance nebo je někomu spravovat. Z této úvahy by se mohlo zdát, že se jedná vlastně o jasnou věc. V praxi tomu tak ovšem není, protože do hry přece jenom vstupuje více faktorů, které ovlivňují, zda budeme dobří ekonomové nebo se nám bude dařit mizerně.

Zvládnout principy finančního řízení znamená dobře porozumět správnému fungování souboru lidských, materiálních (hmotných i nehmotných) a časových faktorů.

V našem seriálu se proto podíváme,  jak se jednotlivé faktory finanční řízení vytváří a vzájemně ovlivňují.

Možná si nyní říkáte “to je fajn, ale já vůbec nevím, jestli je tohle téma pro mě”?
Někteří si třeba rovnou odpoví, že “nám přece firma funguje, tak musíme mít i dobře řízeny finance” a nebudou se chtít čtením zdržovat.
Jiní naopak zpozorní, protože už nějaké informace načetli nebo něco zaslechli nebo se o důležitostech principů finančního řízení zmiňoval majitel, ředitel nebo šéf oddělení.

Pro ještě lepší navnímání do našeho tématu uvedu pár příkladů z praxe a věřím, že se v nich každý alespoň trochu najde:

a/   Paní účetní mi vytiskne a položí na stůl každý měsíc hromadu výkazů a já nevím, co si z nich mám vytáhnout jako důležitou informaci pro moji firmu?
b/   Letošní hospodaření se vyvíjí zhruba podle mých hrubých odhadů, ale na účtu nám dochází hotové peníze, jak je to možné?
c/   Vedoucí mně žádají o schvalování požadavků na nákupy zboží a služeb a všichni víceméně shodě tvrdí, že bez toho nemůžeme existovat a že mají ty nejlepší cenové nabídky, co s tím?
d/   Zákazníkům nabízíme široké portfolio zboží a služeb, ale náš tržní podíl se trvale zmenšuje?
e/   Na schůzce v bance mi její zástupce sdělil, že pokud budeme chtít půjčit peníze, bude banka chtít předložit manažerské výkazy, to je problém, protože ani jeden z nich metodicky nesestavujeme, jak taková data dáme dohromady?

Jednalo se o několik zvolených situací, které nám ukazují na potřebu mít (lépe) finanční řízení pod kontrolou. Někteří z Vás se možná ještě úplně nechytli, ale to je v pořádku, proto je zde právě tento seriál a po pár kapitolách budete už také “doma”. 

Oblast finančního řízení v praxi zahrnuje činnosti, které si podrobně vysvětlíme v pozdějších kapitolách, vyjmenujme na úvod alespoň z nich ty nejčastější, s kterými se ve firmách setkáme:

a/   Controlling - reporting, plánování (budgeting), prognózování (forecasting)
b/   Financování a Cash flow
c/   Účetnictví
d/   Daně

Za svých skoro 25 let odborné praxe ve financích mohu potvrdit, že finanční řízení je jednou ze strategicky nejdůležitějších činností, které by se měl každý menší či větší podnikatel, firma či jakákoliv instituce velmi detailně, seriózně a dlouhodobě věnovat.

💡 Tip: Zvažujete zavedení systému pro řízení firmy včetně řízení finančních aspektů? Zkuste zdarma Caflou.


<< Zpět ke všem článkům ze série Moderní finanční řízení v malých a středních firmách

 

Autor článku: Ing. Zdeněk Koptík

Ing. Zdeněk KoptíkVe spolupráci s panem Ing. Zdeňkem Koptíkem, odborníkem na finanční řízení, jsme pro vás připravili sérii článků "Moderní finanční řízení v malých a středních firmách", jejímž cílem je pomoci vám rozšířit znalosti v oblasti řízení financí v malých a středních firmách. 

Ing. Zdeněk Koptík pomáhá klientům jako certifikovaný mentor, odborník na finanční řízení, specialista v oblasti controllingu s 25 lety praxe v managementu významných tuzemských i zahraničních firem.

📞 Pro odborné poradenství můžete Zdeňka kontaktovat na zdenekkoptik.cz nebo na