🎓 Článek přináší CAFLOU® - lehký firemní systém, se kterým řídíte výkon a ekonomiku své firmy a týmu 100% digitálně, i na dálku, ve spolupráci se skupinou Podnikatelé a živnostníci - výměna zkušeností

Kontext "studie"

Chtěli jsme zjistit, jak na situaci kolem COVID-19 nahlíží naši uživatelé, jaký dopad sami cítí, jak je to změnilo, ovlivnilo po té zlé i dobré stránce. Na konci května jsme se proto zeptali firem/podnikatelů, kteří aktivně používají Caflou, na tyto dva dotazy:

  1. O co vás krize připravila?
  2. A co vám krize naopak dala?

Kdo nám odpověděl:

  • 72% respondentů jsou majitelé firem 
  • 28% respondentů jsou živnostníci
  • IT/ICT (22%), marketing/digitál/weby (22%), projekce (stavebnictví, TZB, elektro) (28%), další profese (28%)

Tuto naši malou studii neberte prosím jako sofistikovaný průzkum či dotazník, ale jako upřímné, subjektivní vyjádření a pocity majitelů firem a podnikatelůReakce jsou krásné, upřímné, inspirativní, v mnohém unikátní a v mnohém podobné.

Respondenty s velkými díky uvádíme na konci článku 👏

💡 Už jste viděli, jak firmy CAFLOU používají: Případové studie

Co nám COVID-19 vzal?

Dopad situace kolem COVID-19 měl logicky negativní dopady na všechny firmy, nicméně nešlo vždy jen o pokles tržeb, ztrátu zákazníků, ale třeba i na emoce, psychiku, na naše životy za rámec práce. Slyšíme majitele firem mluvit třeba o zklamání z role státu nebo třeba dopad toho, že naše děti nemohou do škol a školek - tedy faktory pro mnohé možná bezvýznamné, pro mnohé naopak velmi komplikující (dopad je na nás jako rodiče, ale i na děti, které ztratily kontakt s kamarády). Níže uvádíme, o co, podle "našich" majitelů firem, oni a jejich firmy přišly: 

Emoční pohled

  • Zastavil se čas, vše se zpomalilo.
  • Mě osobně vzal další iluze o státu - stále se domnívám, že stát je jeho obyvatel a úředníci jejich zaměstnanci. A opět vidím, že úředníci (a nejen ti v nejvyšších patrech) si myslí, že stát je jejich majetek a je tady proto, aby nám vládli a měli se dobře.
  • Vzal jistotu, že věci, události kolem nás jsou stálé a neměnné... Jistotu v budoucnost, domluvené a sjednané věci…
  • Vzal školku.

Zakázky

  • Zakázky a zákazníky (fitka, reklamní předměty, servis pro zubaře, gastro, zubaři, státní zakázky...).
  • Zastavení připravovaných projektů (úplně, na neurčito).
  • Snížení počtu zakázek nemožností cestovat jak po ČR, tak do zahraničí.
  • Přišli jsme dočasně o možnost osobních setkání se zahraničními partnery, což značně prodloužilo uvedení některých produktů na trh. Něco jsme se snažili vyřešit přes online meetingy, ale ne vše bylo možné takto řešit.

Dopad krize bude mít setrvačnost

  • Ostatní negativní vlivy se teprve projeví v dalším období. 
  • Krize nastane předpokládám s ročním zpožděním = pokles poptávek, nebude se tolik investovat, stavět, pokud bude, tak se slevou na službách.
  • Ubude odborníků (jejich práce nebude rentabilní), vznikne nedostatek dobrých lidí, ostatní budou méně kvalitní ale zároveň drazí.

Dopad na komunikaci

  • Ztráta kontaktu se zákazníky - mnohé firmy neuměly zajistit "home office" pro své zaměstnance (se kterými firmy potřebovaly komunikovat).
  • Ztráta kontaktu s kolegy (problém pro starší).

Co nám Covid-19 dal?

Ne vše bylo vždy špatné. Některé firmy byly na vítězné straně, krize jim pomohla a tržby se zvedly. Vzešlá situace mnohým dala šanci dohnat resty, dokončit projekty, které nemají běžně takovou prioritu a odsouvají se, připravit se na lepší časy. A také prostor připravit se na další případné krize. Nebo uvědomění si, že když do toho "šlápneme", tak to nemusí být tak špatné. A že to jde i online. Krize také ukázala opravdové charaktery, našich zaměstnanců, dodavatelů, zákazníků.

Výjimky

  • Jelikož dodáváme zdravotnické produkty, tak naše tržby dočasně stouply. 
  • Díky zavření hranic jsme museli přerušit vyjednávání o prodeji naší firmy novému německému majiteli. Nejprve se nám to zdálo jako tragédie, ale nakonec se z toho vyklubalo spíše pozitivum. Díky zatím úspěšnému ekonomickému zvládnutí "covidové krize" jsem přesvědčen, že po obnovení jednání naše cena stoupne. 

Čas a klid na resty

  • Čas dohnat resty.
  • Větší klid a čas na jiné projekty.
  • Mohli jsme dodělat resty, předvyrobit zboží na prázdniny (nebudeme díky tomu potřebovat na léto brigádníky) a kupodivu díky snížení nákladů zažíváme celkem dobré časy co se zisku týká. 

Prostor řešit opatření pro budoucnost

  • Čas, jak to udělat do budoucna jinak - lépe, efektivněji. 
  • Pracovně zdravou nejistotu, opětovné poznání, že je třeba být tvořiví, vynalézaví, aktivní. 
  • Také jsme zjistili, že zavedené a jisté věci najednou tak jisté nejsou. A že i my musíme přemýšlet do budoucna jinak. Vždy mít v rukávu nějakou jinou a efektivní variantu.
  • Dal jistotu, že strach má velké oči... Že nemá smysl se bát, ale něco dělat...

Lze to řešit online

  • Nyní už víme, že mnohé lze řešit online.
  • Pozitivně také vnímám, že zákazníci jsou ochotni více komunikovat vzdáleně.
  • Prostor na práci bez zbytečného rušení se schůzkami. Více konzultací online i s klienty. Dříve byly online konzultace prakticky nereálné, protože se klienti nechtěli přizpůsobit, nyní se vytváří nový standard, je to krok kupředu. 
  • Nutnost používání online technologií, od sdílení dat v cloudu po videokonference. Schopnost řešení situací při práci z domova.

Posílení obchodu, promo

  • Začali jsme se více věnovat marketingu.
  • Všechny síly jsme vložili do obchodu a hledání nových klientů.
  • Vnímám opět větší zájem firem o výsledky a výkony kampaní. 

Portfolio, alternativy

  • Rozšířili portfolio záběru.
  • Budování druhé firmy.
  • Nakoupili a prodávali jsme respirátory FFP2.

Vztahy

  • Pevné vztahy a hodnoty. Zní to jako klišé, ale opravdu jak s kolegy v práci, tak i s klienty. Tohle období trochu prověřilo vztahy a fungování na pracovišti. 
  • Ukázal důležitost dobrých vztahů se zákazníky. 
  • Kromě toho jsme také mohli pozorovat chování našich dodavatelů v době krize a do budoucna máme jasno s kým chceme dále spolupracovat a s kým spolupráci naopak ukončíme. 
  • Pravidelná komunikace s klienty, aktivní asistence klientům. 

Pojistky, rezervy, cash flow

  • Založili jsme konečně v bance separátní "spořící" účet na budování rezervy pro horší časy. 
  • Zjištění důležitosti mít finanční rezervy na chod firmy. 

Co nám Covid-19 vzal a zároveň dal?

Většina majitelů firem, i když přišla o zakázky, dokázala získat nové obchody z jiných segmentů. Tedy ztráta z jednoho směru ale zisk ze směru jiného. 

  • Vzal nám určité typy zakázek/zákazníků a dal jiné
    • Přišli jsme o státní zakázky, ale získali zakázky od fyzických osob.
    • Změnila se nám struktura zakázek, nabízeli jsme jiné produkty.
    • Přišli jsme o rozjednané zakázky, ale na trhu v e-commerce se objevily nové obchodní příležitosti.
    • Přišel jsem o klienty jako o fitka, reklamní předměty, servis pro zubaře, ale nově získal eshopy.

Kdo se účastnil (a sdělil své jméno)?

👌👏 Velké díky patří:

Za celý tým CAFLOU vše přejeme, aby jim COVID-19 hlavně co nejvíce dal, Petr Macek (autor CAFLOU) ❤️